top of page
Foto van schrijverMathijs Blokland

Waarom 3D-printen in de klas de hersenen van kinderen naar een hoger niveau tilt


3D-printen in de klas

Afgelopen dinsdagmiddag in groep 6. De klas is rumoerig, maar de sfeer slaat om zodra ik vraag: "Wie wil zijn eigen sleutelhanger ontwerpen en 3D-printen?" Handen schieten de lucht in, ogen beginnen te glimmen. Een jongen die normaal stilletjes achterin zit, is de eerste die roept: "Ik wil! Hoe werkt dat dan?" Dit is geen uitzondering, maar precies waarom ik geloof dat 3D-printen zoveel impact kan hebben op de hersenen van kinderen.


Je zou misschien denken dat 3D-printen gewoon een leuke gadget is, maar wist je dat het daadwerkelijk de hersenontwikkeling stimuleert? Onderzoek toont aan dat deze technologie niet alleen het creatieve brein, maar ook cognitieve vaardigheden versterkt die kinderen hun hele leven zullen gebruiken.




Hoe beïnvloedt 3D-printen de hersenen?


1. Verbetering van ruimtelijk inzicht en STEM-vaardigheden

Onderzoek toont aan dat 3D-modellering en printen kinderen helpt om ruimtelijk inzicht te verbeteren. Dit is essentieel voor vakken zoals wiskunde en natuurwetenschappen. Het visualiseren van objecten in 3D stimuleert zowel abstract denken als praktische toepassing. Uit een rapport van Cambridge blijkt dat het combineren van digitale en tastbare 3D-objecten effectief is voor cognitieve en motorische vaardigheden (bron. Cambridge Repository).


2. Creatief probleemoplossend denken

3D-printen vereist een proces van trial-and-error: een ontwerp dat op het scherm perfect lijkt, kan op de printer mislukken. Dit leert kinderen om problemen op te lossen en verschillende strategieën te bedenken. Volgens de Design and Technology Association stimuleert dit type leren niet alleen creativiteit, maar ook veerkracht en doorzettingsvermogen​ (bron. DESIGN TECH EDUCATION).


3. Verbinding tussen hand en brein

Wanneer kinderen ontwerpen en daadwerkelijk het eindresultaat zien, worden meerdere hersengebieden geactiveerd, inclusief het motorische en sensorische systeem. Dit maakt leren interactief en hands-on, wat bijzonder effectief is voor jonge kinderen (bron. Cambridge Repository).


Meer dan alleen hersenontwikkeling

Naast het cognitieve aspect bouwt 3D-printen aan zelfvertrouwen. Kinderen zien dat hun ideeën tastbaar worden, wat hun geloof in hun eigen kunnen vergroot. Dit gevoel van eigenaarschap motiveert hen om door te zetten, ook als het moeilijk wordt.


Hoe basisscholen hiervan kunnen profiteren

Basisscholen staan voor de uitdaging om kinderen voor te bereiden op een toekomst die wij nog niet kennen. Technologie zoals 3D-printen biedt een oplossing. Niet alleen omdat het leuk is, maar omdat het essentiële competenties zoals creatief denken, probleemoplossing en samenwerking bevordert.

𝗕𝗲𝗻 𝗷𝗲 𝗴𝗲ï𝗻𝘁𝗲𝗿𝗲𝘀𝘀𝗲𝗲𝗿𝗱 𝗲𝗻 𝗯𝗲𝗻𝗶𝗲𝘂𝘄𝗱 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝗱𝗲 𝗺𝗼𝗴𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗵𝗲𝗱𝗲𝗻 𝗯𝗶𝗷 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝗼𝗽 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗼𝗹


Ben je geinteresserd en benieuwd naar de mogelijkheden bij jullie op school? Neem dan vrijblijvend contact of plan een online kennismaking. Wie weet welke talenten je ontdekt – misschien zit er wel een toekomstige ingenieur of ontwerper in jouw klas!


Inspirerende statistieken en bronnen

  1. Cambridge Repository: Ondersteunt het idee dat 3D-printen leerstijlen verbreedt en cognitief denken verbetert door middel van ervaringsgericht leren​ ⇒ Cambridge Repository.

    .

  2. Design and Technology Association: Belicht hoe 3D-printen in onderwijs praktische vaardigheden ontwikkelt, met een focus op creativiteit en probleemoplossend denken​ ⇒ Design Tech Education.







bottom of page